Träffa Advants filmteam!

Visste du att vi har ett eget filmteam? De arbetar i det dolda bakom kameran men gör mängder av filmer till våra kunder. Nu ska du få lära känna dem lite mer och få tips om hur du kan använda film i din verksamhet.

 

 

Vilka är ni?
Idag är vi fyra personer på Advant som ingår i det fasta filmteamet. Det är jag Malin som är projektledare, Stephan filmar och redigerar, Magnus är motion designer och Thomas filmar, redigerar och är vår specialist på digital marknadsföring. Sedan är det förstås fler som är med i processen kring idé, manus osv, totalt cirka tio personer. 

Vad gör ni?
Det är väldigt varierat. Vi gör det mesta inom rörliga produktioner. Animerat och filmade produktioner. Allt från korta reportage, enkla filmer till sociala medier, dokumentära produktioner till stöd vid LIVE-sänding, digitala möten samt reklam- och kampanjproduktioner, säger Stephan.

Berätta om några roliga projekt ni gjort?
-Ett större projekt vi håller på med just nu är Våga vara digital! Projektet vänder sig till kommunledning och kommunpolitiker inom Sveriges alla kommuner. Kompetenssatsningen ges genom livesändningar under oktober och vi har stöttat projektet med strategi och produktion av allt material, som rörlig grafisk inramning, närmare 20 filmer, presentation, marknadsföring av eventet. Superroligt att vara med och skapa helheten, säger Malin.

 

 

-Vi har också tagit fram Not Cool. En kampanj bestående av tre filmer som är baserade på studenters egna berättelser om händelser när det har gått för långt. Formatet påminner om Snapchats, för att det ska kännas som om filmerna skulle kunna vara filmade av någon på plats, säger Magnus. 

-Vi gör även mindre filmproduktioner. Ett exempel är Listiga snickarfilmer som är enklare filmer för webb och sociala medier där vi utgick från kundens behov. Syftet med filmerna var att hjälpa kunden förstå skillnader mellan olika typer av lister och foder, hur man gör fina hörn osv. Det som kan vara svårt för konsumenten och som förenklas genom enkla how to filmer, avslutar Stephan.

Berätta mer om att engagera och motivera din målgrupp med video. Varför är just film en bra form av spridning av information?
Människor tillgodogör sig 95% av ett meddelande när de tittar på det i en video, jämfört med 10% när de läser det i text. Det är dessutom det mest personliga sättet att kommunicera med i digitala kanaler, säger Thomas.

 

 

Hur kan man använda film i sitt företag?
Du kan använda video längs dina potentiella kunders hela köpresa och i många olika former, konstaterar Thomas. Här kommer några exempel:
●  Produktfilmer
  Förklarande filmer, ex. om processer
●  Företagspresentationer
●  Tutorials för att lära ut
●  Webinarier
●  Reklamfilmer
●  Testimonials där dina kunder rekommenderar dig
●  Intervjuer
●  Live videos

Några sista tips?
-Ta fram en strategi. Bli tydlig med vem din målgrupp är och vilken typ av budskap du behöver skapa för att nå fram till dem. Då får du ut maximalt av dina videos, säger Thomas. 

– Animerad film är perfekt att använda för att på ett enkelt och pedagogiskt sätt förklara till exempel komplexa processer, säger Magnus.

– Tveka inte att höra av er till mig om ni har frågor eller egna utmaningar/om ni behöver stöd, så hjälper vi gärna till, avslutar Malin. 

 

 

Nyhetsbrev