Webbpsykologi – här får du en crash course i webbpsykologi

Se vår inspelade föreläsning om webbpsykologi och få exempel på hur du kan göra din webbplats bättre. 
Under 30 minuter får du lära dig:

  • Vad är webbpsykologi?
  • Vilka stimulis påverkar gamla hjärnan?
  • 7 principer om påverkan och hur du kan använda dem


Exempel på vad du kommer att få se

Dra i reglaget så ser du sidan före och efter vår förändring

Före

Kunden använde en vanlig undersida för att presentera sitt medlemserbjudande. Sidan uppfattades platt och ointressant.

Efter

Vi skapade en skräddarsydd sida där gamla hjärnan triggas av att det finns kontrast i designen och erbjudandet är tydligt paketerat.

Använda känslor för att påverka beteende

Känslor triggar den gamla hjärnan och är ett kraftfull sätt att trigga ett beteende. I det här exemplet har vi skapat känsla genom att visa stoltheten som en kvinna känner för sitt arbete.

Webbpsykologi för bättre användarupplevelser och ökad försäljning

Under 30 minuter får du följa med på en resa som ger dig inspiration och kunskap. Hur vi som jobbar med webb kan ta lärdom från beteendevetare och psykologiska principer.

Alla vill vi ju skapa bättre digitala upplevelser. Men hur ska vi kunna göra det om vi inte vet hur människor fungerar. Det finns mängder med forskning om hur människan fungerar och vilka tankefällor som påverkar våra beslut.

Många tror att vi fattar beslut utifrån logik men sanningen är att vi fattar beslut utifrån våra känslor. Vi pratar ofta till den nya hjärnan när det är den gamla som fattar besluten.

Här öppnas det upp en helt ny värld med möjlighet att skräddarsy digitala upplevelser.


Relaterade case

Vill du veta mer om webbpsykologi?

Om du vill veta mer om hur webbpsykologi kan förbättra din webbplats är det bara att du slår en signal eller skickar ett mail.

Frågor och svar

1. Självcentrering – what’s in it for mer? Prata inte om vad du erbjuder – prata om vad kunden får ut av erbjudandet.

2. Kontraster – kontraster behövs för att trigga beslut. Visa gärna före- och efterbilder. Hur ni skiljer er från konkurrenterna osv.

3. Enkelhet – Prata så att gamla hjärnan förstår. Gör det så enkelt som möjligt.

4. Start & slut – Vi kommer ihåg början och slutet bäst och är uppmärksamma på förändringar. Viktigt att ändra mönster och ej göra informationen enformig.

5. Visuellt – Optiska nerven är 50 gånger 
snabbare än hörselnerven och är direkt kopplad till gamla hjärnan. Använd bra och beskrivande bilder.

6. Känslor – Gamla hjärnan triggas av känslor och vi behöver känslor för att fatta beslut.

1. Reciprocity – Om jag är snäll mot dig är du snäll tillbaka.

2. Commitment / Consistency – Om jag går med på något litet först ökar chansen att jag går med på något större sedan.

3. Social proof – Vi följer andra.

4. Authority – Vi lyssnar på auktoriteter.

5. Liking – Om jag gillar dig är det större chans att jag köper från dig.

6. Scarcity – Risken att gå minste om något.

7. Unity – Att känna en gemensam identitet.

Genom att lära oss mer om hur människor fungerar genom exempelvis psykologiska principer, beteendevetenskap och hjärnforskning kan vi skapa bättre digitala upplevelser.

Låter det intressant? Hur går vi vidare?

Starta föreläsning

Snart kan du se vår föreläsning om webbpsykologi. Skriv in din jobbmail så kommer du till filmen :-)

Nyhetsbrev

Kontakta mig!