Thomas Hoflin

Digital marketing manager and analyst

“Jag brinner för att skapa mätbara resultat och affärer genom digital marknadsföring.  Att göra skillnad, på riktigt.” 

Vår Digital marketing manager & analyst Thomas Hoflin har 20 års erfarenhet av digital marknadsföring och videoproduktion. Läs hans tankar om strategi, kundresan och konkreta tips för dig som vill utveckla din digitala affär.  

Erfarenheter / kundcase

  • Sociala medier, annonsering och annonsstrategi – Moelven 
  • Digital strategi och  annonsering – Love Your Horse (e-handel) 
  • Diverse kampanjer och kampanjstrategi – Länsstyrelsen Värmland 
  • Digital marknadsstrategi och annonsering – Humly 

Vem är du?

– En kreativ strateg och strategisk kreatör med ett holistisk perspektiv på digital marknadsföring och med en förkärlek till video. Under 20 år har jag arbetat både strategiskt och operativt med tillväxtdriven marknadsföring inom digitala medier, content marketing, video och webb.  

Jag är en nyfiken och kunskapstörstande person som bor tillsammans med min fru och våra tre barn på Hammarö. Ägnar fritiden åt att umgås med familjen, tränar, läser, snickrar och spelar gitarr.  

Vad gör du på Advant?

Digital marknadsföring med både micro– och makroperspektiv. Från att skapa mindre annonskampanjer till att sjösätta digitala marknadsstrategier med fokus på tillväxt. Jag arbetar med delar som digital strategi och annonsering, content marketing, digital marknadsföring, videomarknadsföring och analys. Mitt fokus är att skapa affärer för våra kunder. Att jobba med digital marknadsföring som ger mätbara resultat. 

Varför är det viktigt att arbeta strategiskt med sin digitala kundresa?

För att kunna föra en så relevant dialog som möjligt med dina kunder i dess olika stadier är det oerhört viktigt. Förstår du vart på kundresan kunden befinner sig så vet du vilka utmaningar och problem den står inför och det är lättare för dig att skapa bra innehåll som möter de utmaningarna.  

Vad kan man få för resultat genom att arbeta mer aktivt med sin digitala marknadsföring och digitala affär?

Arbetar du målinriktat och resultatfokuserat med din digitala marknadsföring får du en ökad tillväxt, fler och bättre kunder samt ökad kännedom om ditt varumärke. För att få bästa resultat räcker idag inte traditionell varumärkesbyggande marknadsföring. Du behöver aktivt förflytta dina potentiella kunder till att bli ”leads”, ”prospects” och slutligen kunder. Det gör du om du har en övergripande strategi och om du vet vilken taktik du ska använda dig för att nå dina mål. 

Vad är din viktigaste kompetens? Varför?

Min främsta styrkan är video och hur du använder det som ett strategiskt verktyg i den digitala marknadsföringen för att leda dina potentiella kunder längs köpresan och slutligen bli dina kunder. Ytterligare styrkor är min breda kunskap inom digital marknadsföring, både på helheten och detaljerna.  

Som kund hos oss får du hjälp från uppstart till uppföljning när det gäller din digitala marknadsföring.

Dina bästa tips på effektiva digitala arbetsverktyg?

– För att förstå dina målgrupper och vad de söker efter finns bra information i Googles sökfält. Där får du förslag på vad människor söker på när du skriver in dina sökningar. Det fungerar på samma sätt på YouTube som också är en sökmotor. Andra verktyg med liknande funktioner är Keywords everywhereUbersuggest samt Facebook Audience insights.  

Någon form av verktyg för schemaläggning av inlägg i sociala medier. Då kan man göra en tydlig plan och sedan lägga upp hela månadens inlägg på en gång. Det finns en uppsjö av verktyg som är bra på olika saker och i olika prisklasser. Bl a BufferHootsuite och Later. 

Vilka trender inom digital marknadsföring ser du framåt?

Video. En stor trend som kommer fortsätta att växa då video är den mest ”mänskliga” formen av digital kommunikation.  

AI och machine learning. En trend som kommer mer och mer. Att din kommunikation kan anpassas över tid beroende på hur dina kunder interagerar med dig. På så sätt blir du alltid relevant. 

Mer dialogdriven kommunikation. Intelligenta botar som lär sig över tid vad de ska svara på kundens frågor. Det finns bra tjänster idag för detta och det är en teknik under konstant utveckling. 

Viktigaste lärdomarna du kan dela med dig av? 

Är du i början på din digitala resa – börja enkelt och ta ett steg i taget. Våga prova på och testa. 

Börja arbeta med sociala medier och dela med dig av din och ditt företags kunskap. Ha inte för höga ambitioner i början. Låt det ta tid och väx in i rollen. 

Har du kommit lite längre på resan, testa strategisk digital annonsering längs hela kundresan. Mät intäkterna av vad du får in från annonsering. Överstiger de annonskostnaden, övergå till en dynamisk budget där du kan skala upp utifrån resultat. 

Känns det digitala övermäktigt, ta hjälp för att komma igång. Den digitala kommunikationen är här för att stanna.  

Nyhetsbrev