Linda & Mikael

Affärsutvecklare

“Vårt mål är att hjälpa våra kunder ta ut sin riktning in i framtiden och tillsammans med dem skapa den konkreta planen för att ta sig dit – och i mål.”

Som kund hos oss möts du av din egen digitala affärsutvecklare inom kommunikation och digitala lösningar som sätter fokus på dina kundupplevelser. Advants grundare, Linda och Mikael, är de personer du som kund oftast möter och som brinner för utveckling och att skapa resultat. 

Erfarenheter / kundcase

Linda:

  • Övergripande strategi sälj- och varumärkeskommunikation, strategi och innehåll sociala medier mm  – Moelven Wood 
  • Transformation, varumärke och digital närvaro – Compare 
  • Design- och innovationssprint – Arena Reklam 
  • Kampanj och varumärkesförflyttning – Vård är bäst 

Mikael:

  • Externwebb – Södertörns Högskola 
  • Externwebb och bokningssystem – Branäsgruppen 
  • Design- och innovationssprint – Arena Reklam 
  • Digital plattform för digitalisering – Be digital

Vilka är ni?

Linda:
– Vi grundande Advant för 13 års sedan med syfte att bryta branschnormer och arbeta på ett sätt som skapar största värdet för kunden. Vi har båda 20 års erfarenhet inom branschen, har jobbat med hundratals olika kundprojekt och är bland annat certifierade att leda digital transformation.

Micke:
– Jag är en positiv och engagerad person som bor på Hammarö med mina tvillingdöttrar, min fru och hunden
Fabbe. Träning, båtliv, resor och att umgås med familj och vänner är viktigt för mig. 

Linda:
– Utöver kommunikation så är inredning och trädgård saker jag gärna ägnar mig åt. Bor i ett nybyggt hus utanför Karlstad med min sambo och min lille son Jack.
 

Vad gör ni på Advant?

Linda:
– Som VD och affärsutvecklare ansvarar jag för att driva
Advant framåt. Men minst lika roligt är det att få vara med på våra kunders resor och bidra till deras resultat och framgång. Jag ansvarar även för arbetet med att bygga vidare på Advants varumärke och vår marknadsplan. 

Micke:
– Jag arbetar också som affärsutvecklare samt även som digital strateg. En vanlig arbetsdag håller jag i workshops och möten där vi diskuterar kundens affär och hur vi kan vässa den med hjälp av digitala lösningar. Jag är ofta med i uppstart av projekt när vi ska specificera vad som ska byggas, vilka resultat det ska leda till och behoven hos de som ska använda lösningen. Även att driva på
Advants utveckling och innovation ingår i mitt ansvar, något som är utmanande och roligt.

Vad innebär det för en kund att få stöd av en affärsutvecklare hos Advant? Vad hjälper ni kunderna med?

Micke: 
– Vi lär känna kundernas verksamheter, deras utmaningar och påbörjar nyfiket resan tillsammans med dem mot att nå deras mål och hitta nya affärsmöjligheter. Vårt mål är att hjälpa våra kunder ta ut sin riktning in i framtiden och tillsammans med dem skapa den konkreta planen för att ta sig dit – och i mål.
 

Linda: 
– Verksamhetsutveckling är väldigt brett och vi har inte kompetens inom alla områden. Men inom kommunikation, digital transformation och digitala lösningar har vi lång erfarenhet, vet vilka möjligheter som finns idag och vad som faktiskt fungerar.

Vad är din viktigaste kompetens? Varför?

Linda: 
– Det är nog att jag är nyfiken och att jag verkligen vill lyssna och förstå andra. Jag också har ett starkt kund- och
UX-fokus vilket gör att jag alltid har kunden och kundens kund i fokus när vi ska lösa olika utmaningar.

Micke:
– Jag har upptäckt genom åren att jag har en förmåga att snabbt hitta vägen framåt. På något sätt kan jag hitta struktur och visualisera hur man ska lösa saker och ting. Och mitt intresse för beteende och webbpsykologi. Det är det jag har fått mest nytta av.

En riktigt bra sociala medier-strategi gör vi tillsammans, fysiskt eller digitalt. Då fångar vi upp frågor och utmaningar under vägen och bygger en bra förståelse i hela ert team.

Era bästa tips på effektiva digitala arbetsverktyg?

Micke: 
– Jag testar hela tiden nya verktyg och de jag fastnar för fortsätter jag att använda. På så sätt kan jag testa dem först innan vi använder dem skarpt i ett projekt. Exempel på verktyg som vi börjat använda är exempelvis
Forecast för projektledning och resursplanering samt Whimsical för att snabbt skapa flödesskisser och mind-maps. 

Linda: 
– Det viktigaste tycker jag är att hitta något som passar en själv så du inte försöker använda ett verktyg som inte passar dig. Personligen tycker jag
Trello är väldigt bra till mycket, både enklare projektplaner, “kom ihåg” för olika idéer mm. Sedan tycker jag väldigt mycket om Slack som vi använder för vår dagliga snabba kommunikation på Advant. 

Många företag och verksamheter tänker mycket på framtiden – hur ser ni på den?

Linda:
– “Den stora utmaningen är inte att göra den befintliga verksamheten digital, utan att själva försöka komma på ett nytt sätt att bedriva sin verksamhet på innan någon annan gör det.” Jag vet inte vems citat detta är men det är spot on. Här tycker jag fler borde lägga mer tid, vara nyfikna och våga testa nya saker. 

Micke:
– Ja och svaren på den frågan finns ofta på ett ställe. Det är hos dina kunder och användare. Jobba med att förstå hur du kan göra deras upplevelse bättre i kombination med att följa viktiga trender och förändringar i samhället så kommer du långt.
 

Viktigaste lärdomarna ni kan dela med er av?

Micke:
– Att hela tiden testa dina idéer så snabbt och enkelt som möjligt. Det är lätt att fastna i så
kallat  confirmation bias det vill säga att man tycker sina egna idéer i ett team är bäst. Därför behöver man ständigt testa och utmana sina idéer för att komma framåt och skapa bättre lösningar. Det är dyrköpt att upptäcka problemen längre fram när för mycket arbete redan skett.

Linda: 
– Håll dig nyfiken och uppdaterad med vad som händer i omvärlden. Var inte rädd att hoppa på nya trender och kanaler, ofta kan du ta plats i en kanal ganska enkelt och billigt inledningsvis. När alla andra och riktigt stora aktörer ser effekten och lägger sin kraft där blir det dyrt och svårt att ta plats. Är du med från början har du ett stort försprång. Det handlar i grund och botten om att följa din målgrupp, vara nyfiken och våga prioritera och ge resurser för att kunna ligga mer i framkant.
 

Låter det intressant? Hur går vi vidare?

  1. Boka ett kostnadsfritt webbmöte
  2. Bestäm tid och plattform
  3. Få en sammanfattning av mötet

Boka in ett webbmöte med en av våra affärsutvecklare. Vi bollar dina utmaningar och möjligheter och sammanställer allt i ett mail till dig. Helt kostnadsfritt och utan krav.

Nyhetsbrev