Nya affärsmöjlighet med hjälp av innovationssprint

ARENA REKLAM

Utforskade och förbättrade ny affärsmöjlighet med hjälp av en innovationssprint

Arena reklam hade en affärsidé som de ville testa och genomförde tillsammans med Advant en innovationssprint. På bara fem dagar och med en strukturerad process för idégenerering, input från experter, en realistisk prototyp som testades på potentiella kunder är de nu redo att ta produkten vidare ut på marknaden.

En strukturerad process som förfinats i över 150 genomföranden

Processen är framtagen av Googles riskkapitalbolag Google Venture och har använts i över 150 sprinter. Med ett litet team på sex personer genomfördes sprinten under fem dagar. Mikael från Advant var processledare och planerade samt genomförde sprinten tillsammans med teamet som bestod av deltagare från Arena Reklam och Advant.

Vikten av tidig input och att testa skarpt

Genom att tidigt ta in input från experter förändrades lösningen successivt under sprinten. På så sätt kunde en prototyp skapas som sedan testades på potentiella kunder. De gav feedback som ytterligare förbättrade prototypen.

Nästa steg

Produktidén fick väldigt positiv respons från potentiella kunder och Arena reklam kommer nu att jobba vidare med prototypen. Under hösten 2020 kommer den förfinas och utvecklas ytterligare för att sedan gå in över till en säljfas.

Psst! Vill du kickstarta din innovation på bara fem dagar? Läs mer här hur du kan genomföra en innovationssprint i din organisation.

Våra förväntningar var att få hjälp med att utvärdera en ny tjänst. En idé som förändrades ganska mycket tack vara input från experter. Vi fick bra och värdefull feedback från potentiella kunder och är nu sugna ta ut den på marknaden på riktigt.

Jenny Thermell

VD, Arena Reklam

Nyhetsbrev