Möt din digitala affärsutvecklare
Meny
Meny
Det är fakta att kvinnan generellt har en sämre ställning än mannen när det kommer till jämställdhet i ett nationellt och internationellt perspektiv. Se bara på något så trivialt som kortleken. En spelform som funnits i över 500 år och speglar hur drottningen historiskt tillskrivits ett lägre värde än kungen.
Men det ville vi ändra på.
För att utmana normen och uppmärksamma att det är lätt att fastna i invanda mönster och gamla traditioner har vi på Advant tagit fram “Den ovanliga kortleken” tillsammans med kvinnorättsorganisationen Kvinna till Kvinna.
Med hjälp av den limiterade kortleken, där drottningen har en högre valör än kungen, vill vi tillsammans väcka frågor om jämställdhet, hierarki och varför kvinnor anses mindre värda i olika delar av världen.
– Alla vet vad en kortlek är och hur den ser ut, men varför? Det är inget nytt spel, bara nya förutsättningar. Ett kul och annorlunda sätt att prata om jämställdhet, säger Advants Art Director Erik Nilsson.
Advant är en hybridbyrå med 40 medarbetare i Karlstad. Vi gifter ihop den traditionella reklambyrån med teknik, hållbarhet och design, affärsutveckling och innovation. Våra kunder finns över hela Sverige och vårt mål är att vara en långsiktig affärspartner som skapar kommunikationslösningar som gör skillnad på riktigt.
Kvinna till Kvinna har arbetat för kvinnors rättigheter sedan 1993. För varje kvinnas rätt till en egen röst och en trygg framtid. Idag är Kvinna till Kvinna en av världens främsta kvinnorättsorganisationer med 140 partnerorganisationer i 20 länder runt om i världen. Kvinna till Kvinna arbetar på plats i områden drabbade av krig och konflikt för att stärka kvinnors inflytande och makt, sätta stopp för våld mot kvinnor och synliggöra kvinnors kamp för fred och mänskliga rättigheter.
Kortleken kommer att finnas tillgänglig till försäljning i Kvinna till Kvinnas webbshop. Överskottet från försäljningen går till Kvinna till Kvinnas arbete för en mer jämställd värld.