Så lyckas du med din Black Friday-annonsering!

Ett framgångsrikt kampanjande i sociala medier under stora shopping- och reahelger kräver en del planering och framförhållning. Men hur ska du tänka? Och vad behöver du fokusera på? Vår paid social-specialist Hannah rätar ut frågetecknen!

 

Hannah Enderli, paid social-specialist på Advant

Både Facebook och Instagram har två olika metoder för att ta betalt för själva annonseringen; auktion, som är det vanligaste, samt reach and frequency. 

Auktion

Här spelar flera parametrar in hur synlig din annons kommer att bli, och du vet heller inte exakt hur mycket pengar du kommer att spendera. Du tävlar om annonsutrymmet mot dina konkurrenter och den annons som visas bestäms delvis utifrån vem av er som är beredd att spendera mest, men även vem som gjort det mest relevanta annonsinnehållet för målgruppen. Kvaliteten på själva annonsmaterialet spelar också roll, inklusive kvaliteten på webbplatsen eller appen som du kanske vill styra användaren mot.

Reach and frequency – räckvidd och frekvens

Den här varianten lämpar sig extra bra för just storhelger, eftersom:

  • Du får ett fast CPM-pris, vilket du tjänar på i och med att den dyraste annonseringsperioden är just under storhelgerna (oktober till december). CPM står för ”cost per mille”, vilket kort och gott är ett mått på hur mycket du betalar för tusen visningar eller exponeringar.
  • Du kan jobba tydligare med storytelling. I stället för att buda hem exponering vet du ungefär hur många du kommer att nå och hur frekvent. Därmed har du större chans att förmedla ditt budskap på ett mer engagerande sätt.
  • Du kan förboka kampanjer i god tid innan storhelgerna och därigenom få räckviddsfördelar, trots den höga konkurrensen.

Det ska dock understrykas att alla annonsörer inte har tillgång till metoden räckvidd och frekvens. Vill du ha hjälp att ta reda på om ditt företag kan annonsera på det sättet kan vi på Advant hjälpa dig. 

Summan av kardemumman är som du säkert förstår att vara ute i god tid och planera väl, då har du störst chans att lyckas riktigt bra.

Lycka till!

/Hannah

Behöver du vägledning? 

Hannah och hennes kollegor i det digitala marknadsföringsteamet hjälper dig mer än gärna, både med sociala medier och annan digital marknadsföring. Här är några av de saker vi på Advant erbjuder:
  • Kostnadsfritt och förutsättningslöst möte – vad har du för utmaningar, vad behöver du hjälp med?
  • Planering, strategi och förbokning av annonser
  • Budgetestimat för annonsering
  • Kampanjuppsättning och optimering
  • Tracking
  • Analys, rapportering och sätta tydliga benchmarks

Nyhetsbrev